On Top of the World - Reisverslag uit Morelia, Mexico van Freek Poppel - WaarBenJij.nu On Top of the World - Reisverslag uit Morelia, Mexico van Freek Poppel - WaarBenJij.nu

On Top of the World

Door: Federico

Blijf op de hoogte en volg Freek

29 September 2010 | Mexico, Morelia

Na de hoofdstad te hebben verlaten koers ik richting het noorden. De eerste stad die ik aan doe is Guanajuato. Deze stad is ontstaan omdat er in deze bergachtige omgeving rond 1550 enorme aders met zilver en goud zijn ontdekt. Twintig procent van al het zilver in de wereld komt uit de bergen rond dit stadje. Dat is terug te zien in de mooie gebouwen en prachtige ligging op 2000 meter. Ook valt de jeugdigheid op, wat waarschijnlijk komt door de Universiteit van Kunst die hier elk jaar 15.000 studenten trekt. De stad zelf is een wirwar van straatjes die hoe hoger je komt minder toeristisch worden. http://www.youtube.com/watch?v=UtRA_AkuRuU
Ik heb een hostel op het oog die hoog aangeschreven staat op Hostelworld en kom rauw na een klim bij ze aan de receptie staan. De prijs blijkt verdubbelt ivm het weekend en ik kan lullen als brugman maar de prijs blijft hetzelfde. Ik kies geen eieren voor mijn geld en zie aan de overkant een verlate hostel liggen en wacht geduldig; wat na het horen van de prijs gelijk wordt beloond. Ik blijk een eigen kamer te kunnen betrekken voor de prijs van 7 euro. Supersnel internet en een hele relaxte kroeg om de deur; genaamd Golem. Hier neem ik op mijn verjaardag mijn eerste mezcal toe mij. Ik had ooit een fles kado gehad met een larf erin en het spul nooit aangeraakt totdat een vriend na een avondje uiteten bij de Mexicaan op de Lindegracht, verrast opmerkte dat ik dat spul had staan. Hey, die mezcal wil ik nou altijd eens een keer proberen. Ga je gang Ian! Gelukkig stond het raam open en was het laat op de avond want Ian stond binnen drie seconden de Westerstraat van een andere coating te voorzien. Ik zelf kon het spul ook niet zo waarderen. Een beetje jetfuel smaak met een afterburner in je maag. Niet mijn ding. Maar hier wordt het vers uit een bowl ingeschonken en neem ik het met wat citroen en zout als een tequila tot mij. En na tien minuten vindt een verhelderend effect plaats waar ik nog niet eerder kennis mee heb gemaakt. De vier eerder genomen Negra Modelo´s verdwijnen als sneeuw voor de zon en ik neem plaats op een kruk om van dit verhelderende effect volledig te kunnen genieten. Inmiddels hebben mijn blondgrijze haren de aandacht getrokken van want mede kroeggangers en al snel ontwikkelt zich een geanimeerd gesprek met twee afgestudeerde wiskunde leraren die iets totaal anders zijn gaan doen omdat er voor wiskunde geen interesse en geld is in Mexico. Aguamiel blijkt niet voorhanden in dit dorp en na nog drie mezcalletjes vertrek ik zo helder als een glas melk richting mijn bed.

Volgende doel is Real de Catorce een dorp hoog in een gedeelte van de Sierra Madre Oriental. Het dorp zelf ligt op 2800 meter en is alleen met een bus te bereiken die door de oude zilvermijnschachten je naar de andere kant van de berg brengt. De overstap in Matehuela is ternauwernood. Iemand anders blijkt hetzelfde plaatsnummer te hebben wat later mijn redding blijkt. Was dit niet gebeurd had ik mee gegaan tot Monterrey en dat is gelijk 500 km verderop! Na 15 uur reizen kom ik afgepeigerd in Antoniaas hostel aan, waar ik een kamer aan de straatkant krijg met uitzicht over de vallei. De volgende dag vertrek ik met mijn knapzak en proviand de bergen in. Onderweg kom ik verlaten oude nederzettingen tegen en wordt ik door een mijnwerker te paard ingehaald die een bepakte ezel voor zich uitjaagd. Na een klim van drie en half uur door een omgeving van dikke struikengewassen met cactussen die in bloei staan en metershoge agave tequila planten wat het geheel een dik Arendsoog karakter geeft. Kom ik moe maar voldaan op de top aan waar een magnefiek uitzicht mij een 360 graden view geeft op de groene vallei en de supermooie glooiingen en rondingen van de Sierra Madre. http://www.youtube.com/watch?v=exyPDIQhN_M

  • 29 September 2010 - 09:04

    Carry Link:

    Hallo Federico, Dit is het helemaal man.
    E.e.a. lijkt mij tegek om te doen, ga zo door. Ik smul van jou verslag.
    Gr. Carry xs

  • 29 September 2010 - 09:16

    Thea Link:

    Goedemorgen Freek,

    Bedankt voor het mooie reisverhaal op weg in Mexico.
    Wat een mezcalletje al met je doet,heb je net beschreven
    "deverlichting"
    Wat zal je lekker geslapen hebben!

    Thea xx

  • 29 September 2010 - 14:50

    Geraldo:

    Hee Freek, dat klinkt goed man. Zie ook dat het 27 graden is daar. Precies de juiste temperatuur voor een mens. Ben wel benieuwd naar je eigen film/fotos. Ik wil jou wel eens zien tegen die Mexicana achtergrond. Of heb je alleen die audio-recoreder mee? In dat geval ben ik wel benieuwd naar hoe het klinkt allemaal.


  • 29 September 2010 - 15:54

    Soley Soley:

    Hey Gappie,

    Lekker geklommen zo te lezen. Het mooiste moment is toch uithijgen op de top en dat zie je ook aan die blije koppen van de Timmermannen. Gezellig clipje. Een waar genoegen om te lezen hoe je geniet.

    Adios amigo!

  • 29 September 2010 - 16:40

    Roenes:

    je weet het he: para todo mal mezcal. Para todo bien tambien...

  • 03 Oktober 2010 - 14:47

    Martin Paso A Paso:

    Por dios ! wat n mooi reisverslag.

    Erg leuk die linkies erbij.
    geniet ze, blijf je volgen, amigo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freek

Rico con chile

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 37863

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 16 Oktober 2013

Latinamerica for a year

29 Augustus 2011 - 13 September 2011

Balkan Tour 2011 Kroatie, Bosnie & Montengro

14 September 2010 - 09 Januari 2011

From MC2 till Caraca$h

12 Juni 2009 - 15 Juni 2009

Quantic cd release party tickets & weekend London

12 Mei 2009 - 31 Mei 2009

Balkanjewelofnietwaarderen

10 Juni 2008 - 10 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: