Azteca kippevel - Reisverslag uit Guanajuato, Mexico van Freek Poppel - WaarBenJij.nu Azteca kippevel - Reisverslag uit Guanajuato, Mexico van Freek Poppel - WaarBenJij.nu

Azteca kippevel

Door: Federico

Blijf op de hoogte en volg Freek

18 September 2010 | Mexico, Guanajuato

Ola amigos, na vier dagen doorkachelen in de hoofdstad ben ik vandaag aanbeland in de stad waar de Mexicaanse revolutie gestalte heeft gekregen: Guanajuato. Dat was afgelopen woensdag de 16e 2honderd jaar geleden en dat moest natuurlijk op gepaste wijze worden gevierd. Veel vuurwerk, overal optredens in de stad en heelveel blauw op straat. En niet dat licht (b)lauwe wat wij op de buurtfiets zien langskomen maar linkkijkende paratroopers die met een M16 op het dak bij een verkeerde beweging een puntvijftig door je donderjagen. Men was namelijk bang dat de drugsdealers een streek wilden gaan uithalen. Vorige week hadden ze namelijk weer een kopstuk weten op te pakken; bijnaam `El Grande`. De president van het land heeft namelijk de oorlog verklaard aan de narcotica handelaren, wat de strijd heeft doen verharden. Dit hebben jullie waarschijnlijk wel kunnen lezen en zien in de media. Gelukkig werd de BiCentenial niet verstoord door narigheid en hebben we een beetje op zijn Koninginnedags lekker kunnen eten en genieten van alle spulletjes die in de straten naar het grote plein in Mexicostad werden verkocht. Nadeel alleen was dat alle bezienswaardigheden dicht waren of halve dagen open. Ben daarom maar de Zoo in geweest waar een reuzenpanda en een anaconda mij zeer konden verwonderen. De volgende dag een trip naar de site van Teotihuacan; hier bevinden zich de piramides van de Zon en Maan. Ookwel de stad van de goden. Zeer indrukwekkend en best pittig om die te beklimmen op 2300 meter: bonkbonkbonk.http://www.youtube.com/watch?v=bN9YkF-0SVA
De dag erop het megagrote Archeologisch museum bezocht waar je de hele geschiedenis van alle inheemse bevolkingen van Mesoamerica kunt aanschouwen met de daarbij behorende gebruiksartikelen en uitgehakte en versierde rotsblokken. Je kunt daar een dag zoet zijn maar heb het na drie uur met een opkomende staar met geswinde spoed weer verlaten. Op naar het Azteca stadion want wat een historie is daar inmiddels geschreven. De finale van het WK 1970 en 86. Met Brazilie & Argentinie als winnaars. De hand van God die daar de wedstrijd tegen de Engelse besliste, de wereldse omhaal van Manuel Negrete. http://www.youtube.com/watch?v=rPgbLYp_h2c
Het is een van de grootste stadions ter wereld met een capaciteit van 114.500 toeschouwers. MaMaMichael Jackson heeft er gestaan, Elton John, Gloria Estafan en zelf Lenny heeft hier zijn pesos kunnen maken. De toer begint beneden in de catacomben waar vooral beelden worden vertoond van Club Americas, de club die het stadion al zijn thuisbasis heeft. Een club die ooit eens een Nederlander als entrenador heeft gehad. Don Leo heeft hier in het seizoen 94/95 de scepter gezwaaid en ik moet zeggen; de doelpunten die onder zijn leiding werden gemaakt zijnde 78 uit 31 wedstrijden zijn voor het overgrote deel om in te lijsten. Er komen er zo`n twintig langs en ik herken een bekend gezicht. Het is Kalusha Bwalya, de oudspeler van PSV die samen met Oman Biyik het spitsenduo vormde. Oman werd dat seizoen topscorer met 30 doelpunten maar geen kampioen. Ook krijg ik te zien wat de rivaal is van CA: Guadalajara bijnaam Chivas. En wat een bikkelharde duels zijn dit hier toch in Latijnsamerica. Hele slagvelden worden per wedstrijd aangericht en alleen diegene die de eerste overtreding beging, krijgt de rode kaart en voor de rest is het tumult vaak een vrijbrief om eens flink de zorgen van thuis eens flink op de tegenstander te botvieren. http://www.youtube.com/watch?v=guyHaPCUKPY
Het grote moment is eindelijk daar we mogen met zo`n vijftig m/v het stadion in en nemen op de hoofdtribune plaats om daar op een teken van de rondleidster 3 x goooollllllll te roepen. En wat een een effect heeft de overkapping van het stadion dan. Het lijkt wel of we met z`n duizenden een doelpunt zien; echt een kippevel moment. Daarna tot aan de grasmat en achter het doel de kleedkamers in waar elke speler zijn eigen kleedhok heeft met nummer en foto enal.Twee massagebanken deluxe complementeren het geheel en via een andere weg de spelerstunnel in en achter het doel uitkomend begint het licht te spetteren en moet ik me inhouden om niet het grasveld op te rennen en een sliding totaan de middenstip te maken. Na een hele ronde om het veld draai ik in de catacomben van dit legendarische stadion een flinke bolis en trek ik opgelucht dit eerste verhaaltje de digitale snelweg op.

• 19 September 2010 - 05:37

Ruud + Fam.:

Yo Frederico,

Van harte maar weer met het bereiken van je nieuwe milestone. Nog 27 jaar en je mag met pensioen. Bakkum bruin in meggiekoo!

• 19 September 2010 - 07:43

Peter:

nu geen tijd om te lezen... van harte iig... check je facebook!

• 19 September 2010 - 09:45

Roenes:

Gefeliciteerd hombre! Goed verhaal op bekend terrein. Grappig dat je al lezende in gedachte allerlei beelden van 18 jaar terug voorbij ziet schieten. Disfruta esta dia especial. Is toch ook een vuurwerkshow waard, no? Beso.

• 19 September 2010 - 09:53

Kim:

Zo dat klinkt heel bijzonder! Wat een verhaal, op je verjaardag nog wel, van harte trouwens en geniet lekker verder.

• 19 September 2010 - 09:57

Chris:

He Freek,

leuk weer om je ervaringen te lezen.
    Natuurlijk ook van harte met je 4 keer X vandaag!
    Ik blijf je volgen; tot snel!

• 19 September 2010 - 10:30

Daan:

Freekie, hoop dat er zo nog velen mogen volgen. Verhalen en verjaardagen! Heb iig van deze genoten. Geniet jij nog ff een paar maandjes verder daar. Kus Daan & Gerald

• 19 September 2010 - 11:20

happy birthday, Freaky!!!!!

in GTO, als je van de markt komt( vergeet de agua miel niet!), niet richting bergop, maar langs dat cafe waar alleen mannen in mogen, voorbij het hotel Posada San Fransico,zit aan de linkerkant een tentje waar je echt goeie koffie kunt drinken...
    Daar schuin aan de overkant staat iedere avond een kar met de heerlijkste tortilla's!
    daarachter is ook een klein restaurant, die hadden perfecte mole verde, wie weet nu nog steeds. Denk aan Birria op de markt! zoek eerst een big mama die staat te koken, ruik of de geur daar is en doe het! volgende bestemming Zacatecas???

maak er een heerlijke dag van!!!! blij dat je daar bent, nu je jarig bent

groetjes van ons allemaal!!!

Mireillle

• 19 September 2010 - 13:36

Gerald:

Freek! Gefeliciteerd met je verjaardag man. Ik hoop dat je een leuke dag hebt daar en dat het een beetje gezellig is. Ben benieuwd wat je doet vandaag. Wij denken iig aan je.

• 19 September 2010 - 17:57

Mireille:

Agua Miel no es Aguardientes, aguardientes es lo mejor, pero agua miel es el leche blanco del agave azul

is een beetje lafjes, maar je maakt er vrienden mee als je erom vraagt

Ik zat in dat hotel Posada.....

ga je nog naar el Christo Rey?

• 19 September 2010 - 17:57

is een beetje lafjes, maar je maakt er vrienden mee als je erom vraagt

Ik zat in dat hotel Posada.....

ga je nog naar el Christo Rey?

• 19 September 2010 - 17:59

Danielle :

Tussen de verzoeknummers toch wel de speciale versie van Anita toch Freek :)??
    Gefefli broer!! Geniet van je reis weer! Ook van Mathijs en babbie in de buik xx

• 19 September 2010 - 18:33

Thea Link:

Wat kun jij fantastisch schrijven! Heerlijk is het om jouw verhaal te lezen. Je weet al veel van de Mexicaanse geschiedenis. dat het eng kon worden had ik je al verteld maar gelukkig is tot nu toe alles goed
    verlopen.
    Ik wens je nog een paar uurtjes een fijne verjaardag want ik kom net terug uit Antwerpen waar een autoloze zondag was. We hebben heerlijk rustig op de middenweg kunnen wandelen.
    Hasta la vista.
    Liefs van Thea

• 20 September 2010 - 20:50

Yo Pee Dol:

Freekmans, je laat er geen gras over groeien en dan heb ik het niet alleen over het As Teken stadion.

enne, Wie zei dat het nederlands elftal ruw speelde, kolere dat is kickboxen in het kwadraat

En ja beter 1 drollaria op de trein gezet, dan 10 in je handen

Vergeet ik je bijna nog te feliciteren, hoe oud ben je worre ? 32 ? dacht ik het niet !!!

• 25 September 2010 - 06:55

Enrique:

Hee Gappie,

Het is gelukt hoor, kan nu je hele torie lezen! En wat een mooie start, die Frederico flikt het 'm weer, living to the max, goed man!
    Hahahaa, een souvernir pitoresque voor Club Americanas.

Keep you posted en ga je strak volgen!

Geniet ervan.

• 25 September 2010 - 14:38

Wim:

Hoi Freek,

Ja dat is weer andere koek dan Marrakech hè. Ik zou zo weer naast je willen lopen, maar ik moet naar de Provence. Vervelend hè.

Groeten en loop altijd op het midden van de weg. Wim en Mieke.