Couleur Locale - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Freek Poppel - WaarBenJij.nu Couleur Locale - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Freek Poppel - WaarBenJij.nu

Couleur Locale

Door: Federico

Blijf op de hoogte en volg Freek

23 Juni 2008 | Guatemala, Flores

De dag begint hier in Flores vaak bewolkt maar zo rond negenen is het half bewolkt en brand de zon snel de rest van de bewolking weg. Het kwik stijgt dan snel naar zo´n 35 graden wat met de vochtigheig hier in de provincie Peten; aanvoelt als een warme deken. Ook het water rond Flores voelt met zijn 30 graden aan als een tropisch Marnixbad. Drie maal daags lig ik in de Peninsula de Tayasal bij te komen van het niks doen.
Nou ben ik net in een boek begonnen, welke dieper in gaat op de Tao-leer en die concludeert dat daar helemaal niets mis mee is; niets doen. Kom ik later nog op terug ;-)

Aan de walkant liggen motorbootjes met ouwe meerbonken te wachten totdat iemand toezegd voor een tochtje het meer op te willen. Vorig jaar heb ik daar gebruik van gemaakt toen ze me vergeten waren op te halen voor een trip naar de Maya tempels in Tikal. Middels die boottocht heb ik toen de plaatselijke Zoo bezocht waar ze de dieren in hun eigen habitat hebben geplaatst. Zo is daar een poema op zijn stuk land van een kwart hectare aan het chillen onder een grote boomstronk. En lopen de wilde zwijnen je omver als je niet aan de kant gaat. Verder is er een ouderwetse verbindingshouthangbrug waar ijsvogels en andere watervogels hun slag slaan als die pikmig niet oplet.

Gisteren had ik zin om het meer op te gaan en el Mirador ( prachtig uikijkpunt ) te bezoeken en ben eens gaan rondneuzen. Het kanoverhuurbedrijf had opzichtig de 2 van 20 Q in een 3 veranderd om er dit jaar eens flink op binnen te varen. Prijzig voor hier dus liep ik verder en zag daar een jongen in een nog echt uitgeholde boom zijn visvangst uitladen. Luis was zijn naam en hij wilde wel zijn kano uitlenen voor drie uur voor 30Q en geeft zijn vriendje die naast zijn kano aan het zwemmen is, een knipoog als ik toestem. Dit is nog eens zo´n kano waar de Maya´s ook hun tochtjes naar hun visgronden en groenteboer mee maakten.

Tien minuten later zit ik op het achterbankje van de kano me een slag in de rondte te peddelen om de 2 km overtocht naar el Mirador in recordtijd te slechten. Met 1 peddel is toch lastiger als ik dacht, 2 slagen links 2 rechts. Halverwege het zwoegen kom ik een andere meerbonk tegen met hetzelfde model kano is mij. Hij loopt tegen de zeventig peddelt aan 1 kant ontspannen het meer over.
Zijn kleurig kano ziet eruit als de Kameleon van Sietske en Hielke, wat ik hem dan ook toeroep. Na herhaling blijft de grol niet overkomen en vervolgen we onze wegen.

Aan land gekomen in een stevig tempo de Mirador beklommen. Schat dat het hoogteverschil 200 meter is, en na 20 minuten gutst het zweet van mijn hoofd. Het is 1 uur in de middag en het heetste moment van de dag.
Op naar het strand aan de andere kant van het eiland. Waar ik een half uur later wordt begroet door de plaatselijke opzichter. Hij heeft zijn machete/kapmes vervaarlijk achter zijn broekpand gestoken, want van zijn lengte moet hij het niet hebben. 5 Q señor. Ik geef hem 50. Oei no hay cambio. No hay mucha gente. Das jouw probleem en ik heb me inmiddels ontkleed en duik het azuurblauwe water in. Verderop zijn een groepje jongeren sigaretjes aan het roken ( bijna niemand rookt hier, te duur )en lege flessen bier stuk aan het gooien op het stenenstrand. De meisjes gaan met strakke spijkerbroek en bh te water zodra de jongens het water hebben verlaten. De opzichter heeft inmiddels zijn sok uit het vriesvak gehaald en stopt het koude wisselgeld in mijn warme broek.

Na de verkoeling wacht de terugtocht. Onderweg kom ik de mooiste vlinders, een tros apen en heel veel kleurige vogels tegen. Onderweg op het meer nog een prachtige bloem geplukt van een waterplant. Heb het even voor jullie opgezocht; het blijkt een water hyacint te zijn.

Het is inmiddels half vier een boven het woud vormen zich dikke regenwolken waar Diana Woei een nacht van wakker blijft. Net als de plaatselijke douche inzet, geef ik Luis zijn barco terug en vergeet bijna mijn flor mee te nemen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_hyacinth

Ps.

Roenes, die douchecreme koelt als een dolle

Stees, niet zo muggeziften ouwe kippeneuker en denk om je PH waarde

Nienke, kom maar langs schat, de Bokma staat koud :-)

Rufus, hoest met je I-Neti Pod, ben je al toe aan een grotere versie toe?

Eric, voetjes van de vloer is waar het om doen toch. Heb je mijn mail nog gezien ?!

Koen, DownUnder zal het ook het zelfde natte laken het pak zijn. Zet hem nog ff op die laaste maand.

Mieke, al terug van Bakkumbruin ?

Myra, Idian Summer is een soort kermis voor NHN. Normoal zitten ze het weekend bij mekaar thuis op de bank biertezuipen maar den magge ze de hort op van de familie as het maar binne vier hekke gebeurt.

Tot slot

We hebben de H
we hebben de O
we hebben de L
we hebben de L
we hebben de A
we hebben de N
we hebben de D

En nu weer cirkelen meiden !

  • 24 Juni 2008 - 06:22

    SOLE:

    TJONGEJONGE VEEL TE INSPANNEND DAT REIZEN, HIER OP KANTOOR IS HET EIGENLIJK VEEL RELAXTER, IK HOEF HIER ECHT NIET NAAR DE PRINTER TE PEDDELEN. GENIET ZE, GAB!

  • 24 Juni 2008 - 07:51

    Glas.fibertje:

    pod-jan-doosie goozert. klinkt niet verkeerd. Je had wat vaker met pieter boots moeten optrekken. Die vaart dat stukkie in 2 lange halen en snel weer thuis. De I-Net.pod spoelt lekker door, het eerste cadeau zonder een stekker eraan, en toch vermaak.

  • 24 Juni 2008 - 08:17

    Myra:

    ook gezellige oma's met grote gouden oorringen in het tropische marnixbad? ;)
    xxxxx

  • 24 Juni 2008 - 10:29

    Muggenzifter:

    Dus, je gaat er helemaal naartoe voor water als het marnix en een warme deken met storm toe?!?!
    Hier is's mooi weer man!
    Reizen is voor watjes weetje....

  • 24 Juni 2008 - 10:30

    PH-meneer:

    Wauw, ik met Nini mee...

  • 24 Juni 2008 - 14:34

    Roenes:

    Best afkomme Freekus! Es la pura vida, no? Op de pikmiggen na dan...
    Heb je de naranjas nog gepeld zien worden? Guatemala heeft het beter gedaan zag ik. Leuke vervolggroep zijn ze in terechtgekomen: Cuba en VS in 1 poule...
    Blijf genieten enne... keep it cool. Abrazo!

  • 24 Juni 2008 - 17:35

    Nieeee:

    sjeeeee
    spra-ke-loos

  • 25 Juni 2008 - 18:19

    Wim :

    Je weet toch dat alles wat beweegt een ziel heeft en dat je er dan ook tegen praten kunt.Ik lul er wat af op de scooter.Ken je dat.?Trouwens Regen ? Wat is dat.En Mieke haar nieuwe fiets is in Bergen gejat. Zaten de moffen datin 40-45 ook al niet daar te doen?

  • 28 Juni 2008 - 22:59

    Goop Gonzales:

    Freek, verdorie, je weet me weer te verrassen met je escribes fantasticos !

    heb ik het nog niet gehad over 'ken je klassiekers'

    Nee laat Diana - heb ik weer, daar gaat m n rokje - Woei daar niet van horen

    Over sigarillos, dit weekend in Amsterdam / Nederland de laatste smokies legaal in cafe, etc

    Tot slot, check je je KLUB FM mail nog, ik heb nog een mail die je niet wilt missen

  • 29 Juni 2008 - 10:59

    Angela:

    Hee Freek, net met zeer veel plezier je reisberichten allemaal achter elkaar gelezen. Om zout in mijn wonde te strooien, zeg maar. Ik wil nl. altijd het liefste wat ik niet kan hebben - zo snel mogelijk lekker reizen! Nouja, ik ga het wel regelen samen met de kleine als die een goede leeftijd bereikt. Hier alles goed, wel heel moe op het ogenblik maar heb inmiddels verlof, nog 4 weken te gaan dus dat schiet lekker op!

    Heeeeel veel plezier en drink er ook eentje op mij!

    X

  • 01 Juli 2008 - 15:38

    Danielle:

    Wat doé je!

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freek

Rico con chile

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 37863

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 16 Oktober 2013

Latinamerica for a year

29 Augustus 2011 - 13 September 2011

Balkan Tour 2011 Kroatie, Bosnie & Montengro

14 September 2010 - 09 Januari 2011

From MC2 till Caraca$h

12 Juni 2009 - 15 Juni 2009

Quantic cd release party tickets & weekend London

12 Mei 2009 - 31 Mei 2009

Balkanjewelofnietwaarderen

10 Juni 2008 - 10 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: