El Recibo - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Freek Poppel - WaarBenJij.nu El Recibo - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Freek Poppel - WaarBenJij.nu

El Recibo

Door: Federico

Blijf op de hoogte en volg Freek

19 Juni 2008 | Guatemala, Flores

Gisteren aangekomen in mijn favoriete land Guatamala. Per boot eerst vertrokken van Caye Caulker, wat zo´n drie kwartier varen van Belize City ligt. Aan boord kwam ik tegenover een jongen te zitten met wie ik een 10-daagse Vipassana meditatie had gedaan. Hij had me toen al aangegeven dat hij in Midden Amerika op zoek was geweest naar meditatiecentra voor het geval hij daar terecht zou komen als reisleider. Na twee minuten van ongeloof snel overgegaan tot prangende vragen. ¨Lukt het jouw nog om dagelijks te mediteren ? Neen, heb het een week volgehouden! En jij, zelfde verhaal.¨Zijn collega begint zachtjes¨It´s a small world after all¨ te neuriën en voor we het weten zijn we in Belize City.

Mijn bus staat al stationiar te draaien dus we nemen snel afscheid en wensen mekaar nog een goeie tijd hier in Midden Amerika. Ik duik op de eerste rij achter de chauffeur om goed zicht op de rocky and bumpy road te hebben, vind ik wel zo plezierig reizen.
Naast me zit een Guatamalteca die naar BC is gekomen om een printer een een zeer grote zware koffer, die door Continental is gelabelled met een sticker ¨ Pas op voor je rug¨, op te halen.

Na zo´n twee uur komen we bij de grens aan en kan ik de tip van mijn Vipassana maatje in stelling brengen. Als ze je om tien Quetzal vragen om het land binnen te mogen, moet je om een recibo (bonnetje) vragen. Volledig ontspannen loop in naar de balie en de grensmeneer haalt mijn paspoort door de scanner en roept lachend dat ik Freek Nico heet. ¨Claro que si senor ( Nou en of meneer ) Es diez Quetzal senor. Un recibo por favor!¨ Hij begint te sissen tussen zijn tanden en begint een quasi gesprekje met zijn collega die de uitgaande reizigers moet stempelen. ¨Pasa, por favor. Loop maar door¨ zegt tie zo denigrerend mogelijk. Virtueel tien Quetzal (1 euro ) rijker bedank ik het uniform voor zijn barmhartigheid. Deze geef ik bij de grenspost gelijk uit aan een heerlijke sandwich met ham/kaas en wat eigengemaakt mayo en twee een half uur later ben ik in het pittoreske dorpje FLores. Het is voor veel mensen een hub voor een nacht om daarna de Maya tempels van Tikal te bezoeken. De prijzen hiervan zijn sinds juli vorig jaar verhoogd. Toeristen 15 Euro, eigen volk een knaak.

Het is zo een laidback plekkie waar je wel langer wilt blijven dan de average Joe. Doña Goya begrijpt mijn intenties en voor vijftig Q mag ik bij haar mijn nachten doorbrengen. Voor de goeie orde; ze runt een hotel. En heeft ook nog eens te beschikking over een redelijk funtionerende pc met internet wat gratis mag worden gebruikt.
Het leuke van het woord gratis is, dat dat woord hier ook in full swing wordt gebruikt. Als ik het op z´n Amsterdams zeg begrijpen ze me niet, maar met een Frans sausje erover en een sissende sampam sisss op het einde, ben ik snel van zichzelf opdringend volk verlost.
Vooral op drukke markten werkt dat erg goed. Dat is ook zo een plek waar ze je; terwijl je van je kippesoep zit te genieten, gouden horloges proberen te verkopen van het soort waar je vroeger bij de grijpbak op de kermis maar geen grip op kon krijgen. Of een strip met een farmaceutisch goedje wat zeker de pijn zal verzachten señor.

Heerlijk die piraterij hierzo. Voor een duppie op de eerste rang, en de rest denken ze er zelf wel bij.

Een soort placebo effect, maar dan zonder recibo.

Ps.

Ruud, de Blue Hole verdwijn je in als je langer als drie maanden over GTA doet.

Stees, dat reizen hier valt reuze mee, kost een lieve duit maar dan heb je ook geen kippen aan boord.

Daan, die 161 ging erin als wiegert kettellappert denk.

Martin, mooie die proza, ga ik later ook wat mee schermen.

Ivanka, zou je contact met me zus willen opnemen voor die scooter 4455183.

Myra, die schoenen lopen en trimmen heerlijk, en ze ruiken nog steeds naar boselfjes.

Nienes, das nauw net de plek waar ze me nog niet te pakken hebben gehad, verders allover.





  • 20 Juni 2008 - 08:16

    Kim:

    Wat klinkt het allemaal HEERLIJK Federico! Blijf ervan genieten en pas op met al die enge bugs hoor! wij gaan over twee weken op pad...kan haast niet wachten. we blijven lekker "online" dus we mailen, hele dikke kus
    Kim

  • 20 Juni 2008 - 15:22

    Joop:

    Potverslikkies Freek, je maakt me jaloers met je verhalen !! Heerlijk zeg om zo vrij en ontspannen rond te reizen, niks te moeten. Ondertussen effe een paar punten op je Spaanse i te zetten

    Niet vergeten morgen voetbal te kijken he ? !

    Marco di Basta vs Guus Geluk
    4 - 2

  • 20 Juni 2008 - 16:19

    D'n S:

    Kippen steken niet, beter....

  • 21 Juni 2008 - 17:33

    Wim In De Balkan:

    HI Freek,ik zal dat woordje gratis in full swing hier in Croatië eens uitproberen. De kans is erg groot dat ik er full swing uitgebonjourd wordt. Je betaalt je scheel voor de meest elementaire zaken.Maar het is de hele dag en reis genieten.Gelukkig bestaan er nog K-landen waar we naar toe kunnen.
    Keep the faith. Wim.

  • 22 Juni 2008 - 08:41

    Koen:

    Freeeekie!!
    Klinkt goed allemaal daar man
    Volgende keer ga ik met je mee
    Volgens mij hebben we hetzelfde weer trouwens:)

    Groeten neefje Koen

  • 22 Juni 2008 - 10:54

    Nien:

    hmmmm, denk dat ik hier weg moet en jou even kom pesten daar, ok?

  • 23 Juni 2008 - 07:41

    SOLE:

    GAB,

    OH NEEEE, OH NEE, OH NEE, OH NEE, WE ARE NO CHAMPIONS, WE ARE NO CHAMPIONS!
    IK HEB ALLEEN EEN KLEIN STUKKIE 2E VERLENGING GEZIEN, WANT IK STOND EEN HOOP LOL TE TRAPPEN OP EEN PODIUMPJE OP EEN POEPIESJIEK BRUILOFTSFEEST, BALKAN, SIRTAKI EN BERGEN FUNK GEDRAAID EN ER WERD VOLOP GEDANST, BETERRR.
    HE JIJ NOG KUNNEN DRAOIJEN ERRUGUS?
    KLINKT VERDERS ERG FIJN EN LEKKER ALLEMAAL, HET GAAT JE VOOR DE WIND EN ZO HOORT HET OOK: GO WITH THE FLOW!
    TOEVAL? DACHT HET NIET DAT JE DIE VIPASSINIST DAAR NOU WEER TEGEN HET LIJF MOET LOPEN, WOW!
    ALLES GOED VERDERS, HIERO.
    VAYA CON DIOS, COMPADRE!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freek

Rico con chile

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 37863

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 16 Oktober 2013

Latinamerica for a year

29 Augustus 2011 - 13 September 2011

Balkan Tour 2011 Kroatie, Bosnie & Montengro

14 September 2010 - 09 Januari 2011

From MC2 till Caraca$h

12 Juni 2009 - 15 Juni 2009

Quantic cd release party tickets & weekend London

12 Mei 2009 - 31 Mei 2009

Balkanjewelofnietwaarderen

10 Juni 2008 - 10 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: