Observatorios in y external - Reisverslag uit Boquete, Panama van Freek Poppel - WaarBenJij.nu Observatorios in y external - Reisverslag uit Boquete, Panama van Freek Poppel - WaarBenJij.nu

Observatorios in y external

Door: Federico

Blijf op de hoogte en volg Freek

21 Juli 2008 | Panama, Boquete

( GUA ) Kippeboer wordt in zijn koelvrachtwagentje vergezeld door een bewaker met niet afgezaagde riot gun. Blijkt geen overbodige luxe want na constatering zie ik een week later in de krant een zelfde soort vrachtwagen middels een kogelregen te zijn gejackt en van al zijn geld en goederen te zijn ontdaan. Twee doden en geen spoor van de daders op motoren ( beetje GTA )

Motoren en brommers zijn hier het ultiem vervoersmiddel soms met wel vier personen tegelijk en opvallend veel vrouwelijhke bestuursters. Voorop vaak de jongste telg, dan de bestuurder, eega, een oudste kind op het finketouw.

Spaargeld verdwijnt niet in het welbekende varken maar in het gebit zijnde omkadering van een tand met goud en het liefst vier op een een bovenrij.

( San Salvador ) Bus met 32 evangalisten glijdt tijdens een hevige stortregen in de plaatselijke kolkende rivier. 1 passagier overleeft het.

Alle prijzen zoals aangegeven in de schoenvetergids zijn inmiddels door de gestegen brandstof en voedselprijzen achterhaald.

Shock and awesome

Transport geschiedt middels het systeem van vol=vol, maar kan nog voller. en kost een scheet en drie knikkers ( Oud Lettergrafica gezegde )

Ben over mijn us of a hobbel heen. Na een lange busreis vol met Tasjaas, Aprils and Joshjes uit Santa Barbara 217501 blijk ik ze toch allemaal stereotyp over 1 kam te kunnen scheren.

Shell ( helpt ) ook hier overal.

Wij ´Oranje´hebben een goeie naam hier in Latijns America opgebouwd. Overal waar ik kom kennen ze het naast het voetbal. Vaak zijn NLers hier goed bezig met iets op te bouwen ipv uit te zuigen.

Lekkerste fruit tot nu toe Pitaya
Bron: Wiki[edit] Nutritional information

Red Pitaya, ready to eatRed-skinned pitayas[5] are rich in vitamins[6], especially Vitamin C.
Pitayas are rich in fiber and minerals, notably phosphorus and calcium. Red pitayas are richer in the former, yellow ones in the latter[5]. In Taiwan, diabetics use the fruit as a food substitute for rice and as a source of dietary fibre.
Pitayas are also rich in phytoalbumins which are highly valued for their antioxidant properties.
Costa Rica Pitayas are rich in antioxidants[7] which prevent the formation of cancer-causing free radicals.

Dan nu een rijtje mooitste aardigste etc..

Mooiste land Guatamala
======= volk Costa Rica
Aardigst === Panamezen
Lekkerste voedsel Nicaraqua
( Haasje van de zalm een gefrituurde Pargo, hier een recept )

Leukste kerkdienst San Juan del Sur Nica, discolichten binnen en buiten de kerk trokken mijn aandacht en na een Jan van Veen Candlelight begin, gaan we helemaal los als de voorganger op een repeterende bachata beat de kerk opzweept met een kinderlijk eenvoudige doe-mij-na oefening.

Leukste dag; in Masaya, Nica. Voor een dag een taxi gehuurd met een dikke installatie en Bob Marley, naar de vulkaan geweest om zijn broertje heengelopen,gezwommen in Lago Apoyo, locale markt bezocht en als afsluiter s avonds naar een voorstelling van traditionele Nica dansgroepen met hele kleurrijke kleding muziek en borrels.

Opvallendste krantebericht:

In praise of Jesse Helms the man who secured pasage of bipartisan legislation to protect our men and women in uniform from the International Crime Court.
Won overwhelming approval for his legislation to support the Cuban people in their struggle against a tyrant.
Stopped the Clinton Adm. from concluding a new anti-ballistic missile agreement in its final months in office.

President Bush had it right when he said on Friday that from Central America to Central Europe and beyond; people remember: in the dark days when the forces of tyranny seemed on the rise, Jesse Helms took their side. Unfortunately, it was not the Jesse Helms written about last week.
Washington Post, Marc Thiessen chief white house speechwriter

Diesel is hier in elk land duurder dan benzine. Gemiddeld per liter 1 euro. Benzine tussen de 0.80 en 1.00

Beste aankoop: Candado ( slotje ) Meeste hostels hebben een kluisje waar je je eigen slot op zet om je paspoort buitenbeeld te houden.

En dan nu de prijsvraag: Wie had de leiding tijdens de bouw van het Panamakanaal en hoe lang is dit kanaal precies ?

Diegene die het snelst reagluurt en geert wint een panamees tshirt.

Ps.
Grappig Stees dat was ik me vorige week ook net aan het realiseren. Maar als je eenmaal over helft bent gaat het hard ;-)

Mireille is dat Mexicaanse peanutboter ben hem hier in CR en Panama nog niet tegengekomen. Dank voor de tip.

Ziggy, 6 september geeft Joost weer een groot feest, ben je dan ook van de partij, heb zelf het voorneme.

Stien, heb wat van de tropische zon naar jullie toegestuurd, als het goed is dit weekend.....

• 21 Juli 2008 - 18:28

Roenes:

Howdy amigo. Leuk stukkie weer; je hebt je ogen niet in je broekzak zitten (oud Oersheims gezegde) ... alwaar ze toch vooral geinteresseerd zijn waar het lekkerste bier en de mooiste chica's te vinden zijn...
    Ben benieuwd hoe je Panama gaat ervaren. Als je alleen al ziet met wat voor tempo P-stad volgeplant wordt met wolkenkrabbers, moet dat land flink booming zijn. Goed om een betrouwbare verslagever ter plaaste te hebben.
    Is die sloot (81 km) niet gegraven door Ferdinand de Lesseps? Die kon je wel om een boodschap sturen, stond nog uit te hijgen van het Suez kanaal...
    Blijf genieten hombre. X

• 21 Juli 2008 - 20:32

Mireille:

tlijkt meer op bebogeen....
    enjoy!!!!!!

• 21 Juli 2008 - 21:09

Nienespienes:

meneer panama natuurlijk!
    hihi

dat recept ga ik zeker gebruiken, misschien dit weekend wel... whoeii

x

• 21 Juli 2008 - 21:10

Steselien:

Leuk leuk leuk! Ikke zoeken op google naar het antwoord op le pricevraque; te laat. Laat het antwoord de juiste wezen. Hier niks dan regen en regen, fris ook. Ook huisie 'veranderd'. Als je terugkomt deel 2 van de jouwe doen? Je zit vast vol met leuke/goede ideeen. Misschien ook nog wel een kleedje tussen die bagage van je. Begin je te missen man. In de kroeg hebben we het ook al over je. (de Zotte)
    Later vrind....