Split heeft Haar - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Freek Poppel - WaarBenJij.nu Split heeft Haar - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Freek Poppel - WaarBenJij.nu

Split heeft Haar

Door: Federico

Blijf op de hoogte en volg Freek

29 Augustus 2011 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Op een late zaterdagavond vertrek ik met Easyjet van Schiphol richting Split. Met het inchecken maak ik kennis met de nieuwe bodyscanner op de luchthaven. De hands up scanner meet wat metaals in mijn linkerzak en mijn telefoon mag nogmaals door de loopband scanner. Mijn zonnecreme tubes zitten niet in een plastic zakje maar daar doen ze bij deze Easyjetbalie niet moeilijk over. De twee uur vliegen verlopen voorspoedig en met het uitchecken zie ik voor me iemand het boek ' Het Brein als Medicijn ' van Serban Schreiber in zijn tas stoppen. Dit boek heb ik vijf terug ademloos uit zitten lezen vanwege de alternatieve onderzoeken en technieken die Serban uitvoerde op onder andere Bosnische kinderen die een Post Traumatisch Stress Syndroom (PTSS) hadden overgehouden aan de zogenaamde burgeroorlog in voormalig Joegoslavie. Middels rapid eye movement (REM) techniek wist hij deze van hun syndroom af te helpen. Ik spreek deze jongen aan en hij blijkt het te lezen omdat zijn zus vroeger depressief was en met de medicijnen steeds verder wegzakte. Maar na het lezen van dit boek een aangehaalde techniek ging gebruiken en nu weer met zin in het leven elke ochtend opstaat. Hij blijkt fotograaf te zijn voor de Volkskrant en toevallig net een serie te hebben geschoten over Club Roest; waar ik onlangs mijn debuut maakte. Ivo gaat op bezoek bij zijn vriendin die bij haar ouders op bezoek is. Kroaten gaan in de zomer alleen terug naar hun eigen land en begrijpen niets van mensen die naar Spanje gaan want de Kroatisch kust is zoveel mooier dan die platte Costa's.
En na drie dagen Split en de eilanden moet ik ze gelijk geven. In Split blijf ik drie nachten waarvan ik de eerste uitga met mijn Colombiaanse amigo Diego. We vinden mekaar snel in het hostel en hij weet de weg, dus dat navigeert makkelijk.

De volgende dag vroeg nemen we de veerboot naar Hvar. Dit is een heerlijk bekruid eiland waar we een scooter huren en van strand naar strand tuffen. Gelukkig heb ik in Nederland al wat kleur gekweekt dus ik kan goed meekomen in de volle zon die hier met een prettig droog klimaat voor superstrandweer zorgt. De biertjes smaken hier ook top. Als bodem gooi ik er geregeld een Kefir yoghurt in; die de boel goed afdicht. De dag erop neem ik de ferry naar Brac, alwaar zich de prachtige strandtong van Bol bevindt. Het kleine haventje van Bol met een langgerekte boulevard die eindigt bij dit mooie nautische stekkie aan de Adriatische kust; waar kite - watersurfers zeer goed aan hun trekken komen. 'S avonds kom ik Diego weer tegen en we besluiten in de oude stad wat echt Kroatisch te gaan eten.
Diego is op zijn achttiende in London gaan studeren en is nu intermediate voor partijen op wereldhandelnivo. Zo is hij nu op zoek naar bulk suiker voor de Chinezen ( suiker schijnt al voor drie jaar gefutured te zijn ) en speciale steenkool voor de Russen. Zijn kennis is ook van wereldnivo dus we hebben de afgelopen drie dagen goed kunnen doorbrengen met zeer interessante gesprekken. Hij blijkt ook de eerste avond een chica te hebben gespot en via zijn altijd aanstaande blackberry Facebookt hij voor die avond een afspraakje met haar. Onze wegen scheiden daardoor rond elven want ik vertrek de ochtend erop zeer vroeg naar Mostar in Bosnie.

Bij het binnenrijden van Mostar valt gelijk de twee voetbalvelden grootte begraafplaats op. Het is zeer stil op straat en alle winkels zijn gesloten. De hostel eigenaresse komt me oppikken van het station en vertelt me dat dat komt omdat de moslims feest vieren ivm het beeindigen van de hongerklopmaand (Bajram) http://en.wikipedia.org/wiki/Eid_ul-Fitr
Wat kleine jochies steken harde klappers af en ik zie Lena vaak van schrik naar haar borst grijpen als ze onverhoeds afgaan. Mostar is ook de stad waar de oude brug door Kroatisch bevel aanflarden is geschoten. De brug verbindt het katholieke deel met het moslim deel en is herbouwd. Het heeft elke dag jonge durfals die voor de ingezamelde vijftig euro van deze zeer hoge brug afduiken. http://www.youtube.com/watch?v=tiqAF3iQlc0
In een koele grot geniet ik van een smakelijk bakkie treur en koop daar een relaxt klinkende cd Henna Sessions met Turkse instrumentals voor de aanstaande draaisessies in Dulac. Morgen om acht uur met de trein naar Sarajevo.

  • 30 Augustus 2011 - 21:18

    Yo Pee Dolster:

    Freekster, je schrijfkunsten zijn weer vanaf ouds !!

    je neemt ons weer mee aan je hand door wulpse oorden

    Dat je weer inspirerende mensen tegen komt en gaat komen zegt veel over over jou

    vanuit een vochtig brrrramsterdam

    Joop


  • 31 Augustus 2011 - 05:41

    Carry:

    De start is weer goed Freek......

  • 31 Augustus 2011 - 06:37

    Chris:

    Je had in Nederland natuurlijk al wat kleur gekweekt tijdens je vorige scooter tocht ;-) Mooi om op deze woensdagochtend met jouw warme verhaal te beginnen. Zo ben ik ook even op reis. Thanks & Enjoy!

  • 31 Augustus 2011 - 12:32

    Martin Paso A Paso:

    he globetrotter leuk weer je uitvoerige, leuke reisverslag te lezen. Gajevolgu..

  • 31 Augustus 2011 - 15:53

    Kees:

    Goed geschreven verslag en treffende observaties! Ik ben ook op Hvar geweest, en in Split -- fijne sfeer, niet?

  • 31 Augustus 2011 - 21:12

    Lucienne:

    Hi die Freek, fijne reis toegewenst! Lijkt me wel een interessante reis zo door een ex oorlog gebied in opbouw. x Luus

  • 08 September 2011 - 18:16

    Anneke:

    lieve Freek, ik geloof niet dat ik wist dat je naar sarajevo zou gaan, maar evengoed spannend
    Hoelang blijf je weg, dat vraag ik je omdat er iemand anders in je huis verblijft, dat klopt toch he?
    Ik heb net 4 weken vakantie gehad en ben thuis gebleven, ook heerlijk, heb veel opgeruimd, geschilderd, musea bezocht, kortom gewone dingen.
    In oktober ga ik voor twee weken naar Suriname. Ik reageer nog wel een keer iets uitgebreider op je reisverhalen, voor nu, veel plezier en tot gauw, liefs anneke, je je liefhebbende buurvrouw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freek

Rico con chile

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 37804

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 16 Oktober 2013

Latinamerica for a year

29 Augustus 2011 - 13 September 2011

Balkan Tour 2011 Kroatie, Bosnie & Montengro

14 September 2010 - 09 Januari 2011

From MC2 till Caraca$h

12 Juni 2009 - 15 Juni 2009

Quantic cd release party tickets & weekend London

12 Mei 2009 - 31 Mei 2009

Balkanjewelofnietwaarderen

10 Juni 2008 - 10 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: