Young at heart 2 - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Freek Poppel - WaarBenJij.nu Young at heart 2 - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Freek Poppel - WaarBenJij.nu

Young at heart 2

Door: Frederich

Blijf op de hoogte en volg Freek

27 Mei 2009 | Servië, Belgrado

Vrijdagmiddag verlaat ik zonder mijn drinkebroeder Jeroen het nog steeds bloedhete Budapest. Zijn lieftallige Oma is namelijk overleden en hij vliegt daarvoor terug. De treinreis naar Belgrado zal tien uur bedragen en zal gaan over de poestas van Hongarije¨; ookwel in plain inglis genaamd: great plains.
Kijkend uit het raam heersen daar tegenwoordig de klaprozen, graan -en wijnvelden, torenvalken, kalkoenen en eksters over deze vlaktes.

Drie stoelen verderop gaat bij een oude mevrouw de mobiel af die onmiskenbaar het deuntje van Andre Hazes Wij houden van oranje om zijn daden en zijn roem ´ Even gaan mijn gedachtes terug naar het EK 88 waarin we de eerste wedstriujd verloren van het goed meevoetballende Russia, die middels een treffer van die duivelse Rats; gelijk de boel op scherp zette in het Oranjekamp. De volgende pot waarin van Basten een buitenlandse transfer van Tony Adams naar de maan hielp. Kieft die een mislukt schot van Koetje met zijn kruin tot doelpunt promoveerde. Een Utrechtse wiergutmachungs combination in de laatste minuut bezegelde de finale. Waarin de altijd weer voor kippenvel zorgende dropkick goal van Bassie het feest compleet maakte. Toen was finales winnen nog zo gewoon.

Na weer eens ouderwets een stempel in mijn paspoort te hebben gekregen van een servische grenswacht, staan we even stil op het grensstation Subotica; waar vanaf het perron in de trein flarden doordringen van de servische Ronnie Tober, die meteen ook mijn gevoel over de grens zet.

Over Belgrado kan ik kort zijn, pracht metropool. De stad heeft zulke vriendelijke mensen en zoveel te bieden voor jong en oud dat ik deze stad qua beleving in mijn top 3 met stip zie binnen komen. De parties zijn geweldig, heb flink wat nieuw bakkeliet kunnen scoren voor weinig, ook de kunst en stad ansich zijn zeer de moeite, de hostel waar ik verbleef; alleen maar leuke mensen ontmoet. Je moet af en toe de Amsterdamse bluf erin gooien om in de allerhipste clubs binnen te komen. Maar dan staan je ook wel tussen de basketballers van Partisan 2,29 groot http://en.wikipedia.org/wiki/Slavko_Vrane%C5%A1 en de Frank van Mirella http://www.youtube.com/watch?v=6hiGlhWtx2g
en de Osdorp Posse van deze stad
en de ciganis (gitanes) http://www.youtube.com/watch?v=0uCTJ7hkX-k&feature=related
en als laatste de Harry Banninck van Servie http://www.youtube.com/watch?v=4GL7SskX13U&feature=related
en tot slot de Andre van Duin van ..

Raar feit over Belgrado; de enige Europese stad die in de 20e eeuw 5 maal is gebombardeerd.
Tevens de stad van Velibor Vasovic, Mateja Kezman,Danko Lazovic en Miralem Sulejmani.

• 27 Mei 2009 - 08:28

Solevietsj:

Eej Nozem, gaat lekker zo te lezen. Belgrado dus zeker een keertje doen? Die gaan we onthouden.
    Jammer, dat je reismaatje moest vertrekken en vooral de reden waarom.
    Maar volgens mij kan dat de pret niet drukken bij de Popel!

Nesjdrobje!

• 27 Mei 2009 - 15:22

Jedan Sigaretski:

mag ik ook mee??
    Had je me mail nog gekregen?
    later gazd

• 28 Mei 2009 - 22:00

Joop - Jan:

idd Freek, altijd goed om wat Amsterdamse bluf te exporteren ! kreeg je de boel daaraaan het draaien ?

ps je kent je klassikers , EK 1988 dat was een hete zomerd AAN de Ursemmerplas maar zeker ook daarbuiten